«همسویی چارچوب شاخص دولتی با چارچوب شاخص ملی با هدف نظارت بر توسعه پایدار»

(شعار روز جهانی آمار در سال 2023)

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان ضمن تبریک روز ملی آمار و برنامه ریزی، موفقیت روزافزون همه فعالان این عرصه را از خداوند بزرگ خواستار است.

اول آبان ماه در تقویم کشورمان روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده است. اگر چه در تقویم جهانی 20 اکتبر مقارن با 28 آبان ماه روز جهانی آمار است.

برنامه ریزی و روش اجرای سیاست‌های دولتی هر کشور، نیاز به بررسی آماری و اطلاعات آن دارد. آمار، عنصر برنامه‌ریزی و اجرای سیاست را فراهم، و عدالت اجتماعی را در توزیع منابع، تضمین می‌کند. برای هماهنگی و اجرای صحیح شاخص های کلیدی حاکمیت خوب، شفافیت، کیفیت سازمان ها و پاسخگویی و … ، داده‌ها باید جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر شوند. زیرا اولین گام اساسی در پایه گذاری و برنامه ریزی یک رویکرد نظام مند در توسعه پایدار هر جامعه، بهره گیری از اطلاعات و استدلال های آماری است.

در این راستا شاخص های بسیاری در بحث توسعه پایدار نقش دارند که دولت نیاز به تحلیل آماری آنها دارد تا با کمک آن، برآورده کردن خواسته ها و انتظارات مردم در سطح ملی را ممکن سازد.

از جمله شاخص های توسعه پایدار، گروه های اجتماعی، اقتصادی، بنیادی و زیست محیطی هستند که وقتی در سطح کلان ملی مطرح می شوند، نیاز به بررسی دقیق و برنامه ریزی دارند تا مطلوبیت لازم و همه جانبه را داشته باشند و در اینجاست که بررسی های آماری و تحلیلی بسیار راهگشا است

همچنین سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات آماری همواره از اولویت های نظام آماری کشور بوده و مؤسسه ای که وظیفه ارائه آمارهای متقن را داشته باشد بسیار مسئولیت سنگینی دارد.

در نظام های ملی و بین المللی آماری، تحلیل های آماری دقیق و استاندارد شده موجب افزایش سطح کیفی برنامه ریزی می شود و این ضرورت تا آنجاست که در سطوح بالای سیاستگذاری، موجب باور و اعتماد ذینفعان و مخاطبان آمار خواهد شد و موسسات پژوهشی می توانند در همسو کردن شاخص های ملی و شاخص های دولتی نقش مهمی ایفا کنند و البته که در این راستا موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان ایران قدم های بزرگی برداشته است.

موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در سال 1381 فعالیت خود را با شعار رویکردی جدید در اطلاعات، فناوری و تحلیل داده ها در کشور آغاز نموده است.

این موسسه، مشاور و مجری پروژه های دولت الکترونیک، طرح های ملی تحقیقی، پژوهشی و آمار و اطلاع رسانی در کشور و دارای گواهی صلاحیت مشاوره و خدمات آماری از مرکز آمار ایران و دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین مجری و مشاور اجرای پروژه های ملی عظیم در حوزه ها اطلاع رسانی، میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت و درمان، حقوقی و قضائی، فرهنگی- هنری- ورزشی، مفاخران ایران، اصناف و کسب و کارها می باشد.

ایده پردازی، طراحی، تولید و توسعه و مارکتینگ سوپراپلیکیشن های خصوصی و دولتی، تحقیق و پژوهش، ایجاد بانک های اطلاعاتی و آماری و خدمات آماری و پژوهشی از جمله: تحلیل داده های آماری، داده کاوی، بازار سنجی، آموزش آمار، طراحی میدانی، نظارت آماری، طراحی سازمانی، تهیه استانداردهای آماری و طراحی و نظارت های آماری، تخصص و افتخار این موسسه است.

خداوند منان را شاکریم که توفیق یافتیم در راستای خدمات آماری، نقشی هر چند کوچک در توسعه و آبادانی کشور عزیزمان ایران برداریم و به عنوان یک موسسه متخصص حوزه آمار، اطلاعات خود را که پایه تصمیم گیری و برنامه های عملیاتی ارگان های دولتی است، در اختیار مراکز دولتی و تصمیم گیران و برنامه ریزان قرار دهیم.

                                                                                                                                                                                                      امینی هرندی

                                                                                                                                                             مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان

1402/08/01

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *