پژوهش بررسی تولید ناخالص داخلی و ساختار اقتصادی مناطق آزاد هشتگانه ایران با همکاری موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان انجام می شود.

پژوهشی با عنوان «بررسی تولید ناخالص داخلی و ساختار اقتصادی 7+1 منطقه آزاد ایران مطالعه موردی به تفکیک بخش های اقتصادی و شاخص های کلیدی به سفارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» با همکاری موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان انجام می شود.

امینی هرندی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در خصوص این پژوهش گفت: این پژوهش به منظور شناسایی بخش‌های اقتصادی هر منطقه آزاد در ایران و محاسبه مصرف واسطه، ارزش افزوده و سرمایه ثابت جبران خدمات کارکنان تعداد شاغلان و سهم فعالیت ها مختلف مناطق آزاد در اقتصاد منطقه و کشور انجام می شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به روش شــناسی این تحقیق افزود: این تحلیل آماری و مبتنی بر منابع معتبر است و داده ها با روش های مشروح در پژوهش های اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و اثر مشکلات اقتصادی اخیر بر مناطق آزاد و ساکنین و بخش های مختلف آن و موانعی که از این جهت در اجرای طرح اثر می گذارد نیز در پژوهش مد نظر قرار می گیرد.

به گفته امینی هرندی این ارزیابی نشان خواهد داد که مناطق آزاد می تواند در توسعه اقتصادی و رشد منطقه تاثیر بگذارد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود با برشمردن آثار سرمایه گذاری در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، نقش هر بخش اقتصادی در تولید ناخالص داخلی منطقه مورد نظر به خوبی به دست آمده و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید نقش و جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد استانی و اقتصاد ایران مورد واکاوی قرار گیرد یادآورشد: چنین پژوهش هایی به دلیل مدقن بودن ودر نظر گرفتن تمامی ابعاد مناطق آزاد می تواند برای تصمیم گیران کلان کشور در جهت توسعه این مناطق مفید بوده و دیدگاه دقیقی از این نقاط به مسئولین و تصمیم گیران ارائه دهد.

امینی هرندی در خاتمه ضمن اشاره به نقش و جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد کشور و لزوم نیاز به چنین پژوهشی در این حوزه گفت: با توجه به ویژگی ها و قابلیت های فراوانی که مناطق آزاد با خود به همراه دارند استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت ها و منابع موجود در این مناطق می تواند به افزایش اشتغال، جذب سرمایه و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی نماید.

مناطق ویژه اقتصادی محدوده‌های جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی و خروجی کشور هستند که به منظور جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری، با هدف افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات جهت حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌شوند.

شایان ذکر است موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان، مجري و مشاور اجراي پروژه هاي پژوهشی و تحقیقی ملي عظيم در حوزه هاي اطلاع رساني، ميراث فرهنگي و گردشگري، بهداشت و درمان، حقوقي و قضايي، فرهنگي، هنري است.

روابط عمومی و امور بین الملل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان

1402/05/21

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *