اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در راستای گسترش خدمات فرهنگی – مذهبی در فضای مجازی همکاری خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان، در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مدیرانی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه موسسات قرانی و موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در اداره کل ارشاد برگزار شد، ساز و کارهای اجرای پروژه جامعه قرآنیان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

حجت السلام والمسلمین یعقوبی فراگیر شدن فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی مردم را ضرورت ارائه خدمات از طریق راه­های اینترنتی دانسته و اظهار نمود با توجه به اینکه بخش مهمی از مخاطبان مروجان فرهنگ اسلامی، جوانان و نوجوانان هستند که اصلی ترین ابزار روزمره­شان، فضای مجازی است، بایستی از این ابزار به نحو احسن استفاده شود.

ایشان خلاء کنونی جامعه را ارتباط برقرار نکردن مردم با مفاهیم و منابع قرآن و عترت دانستند که راه آن تبدیل کردن مفاهیم به المان‌های قابل عرضه به عامه مردم است.

در ادامه جناب آقای حاج‌زکی مسئول حوزه قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از طرح و مثبت دانستن آن، اشاره کردند که بهتر است در فازهای اول تمرکز را روی اهداف خاص ایجاد نماییم، و به تدریج به غنای برنامه بیافزاییم. ایشان ایده‌های قرآنی که توسط گروه طرح و توسعه موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در طرح گنجانده شده است را یک دریا دانست که می‌تواند این ایده‌ها به واسطه هنر به مردم منتقل شود.

آقای دکتر صفرزاده مسئول حوزه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان ضمن تشکر از ایده‌پردازان طرح ابراز داشتند که نحوه تعامل دو طرف و اولویت بندی باید در زمان مناسب کاملاً مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: متون علمی پژوهشی و نشریات این حوزه و پایان نامه‌های قرآنی و مقالات متعددی که در حوزه قرآن و عترت نوشته شده بایستی در بخشی از این طرح گنجانده شود تا افراد علاقمند به آن دسترسی پیدا کرده و یا با پرداخت وجه از نویسنده آن خریداری نمایند. ایشان اضافه کردند که ۱۸۰۰۰جلد کتاب تخصصی و عمومی در حوزه قرآن وجود دارد که می توان در این اپلیکیشن دسترسی مطالعه یا فروش آن‌ها را ایجاد نمود. در ادامه ایشان اشاره کردند که این طرح بایستی فازبندی شده و در فازهای مختلف توسعه یابد.

در انتها حجت السلام یعقوبی اذعان نمودند که نقص بزرگ فعلی آن است که متأسفانه نمی‌توانیم اعلام نماییم در سطح استان چند نفر حافظ، چند نفر مفسر و … داریم. نیاز اصلی حال حاضر تصحیح آمار موجود است زیرا مطابق آمار کنونی یک نفر ممکن است در چندین جای مختلف و چندین عنوان ثبت شده باشد زیرا هر ارگانی آمار خودش را ارائه می‌دهد و جمع این آمار به نتیجه صحیح منجر نمی‌شود که در این راستا بایستی کاربرگهایی تهیه شده و آمار موجود راستی‌آزمایی گردد.

از سوی دیگر برخی از فعالین در هیچ آماری شمرده نمی‌شوند برای مثال هنرمندان قرآنی تا به حال ثبت و شمرده نشده‌اند. بخشهایی که در این طرح ایده‌پردازی شده است، بسیار عالی و قابل گسترش و تکمیل است، لیکن با توجه به تعهدی که به استانداری داده شده تا آخر امسال بایستی اطلاعات فعالین حوزه قرآن و عترت به روز شود، بخصوص به دستگاه‌های دولتی اطلاعات صحیح جهت دریافت خدمات بهینه آمار صحیح ارائه گردد. در همین راستا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان می توانند همکاری صمیمانه­ای با محوریت نیازسنجی در حوزه مذهب جهت طراحی و تولید اپلیکیشن و سایت ویژه فعالین حوزه قرآن و مذهب آغاز نمایند.

خضرائی منش قائم مقام موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان در پایان ضمن تشکر بابت همه نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارائه شده در جهت هرچه بهتر شدن اجرای پروژه، یکی از دستاوردهای این همکاری را تهیه یک بانک جامع اطلاعاتی در حوزه فعالین حوزه قرآن و عترت شامل اطلاعات حافظین، قاریان، مفسران، مترجمان و … در استان اصفهان دانست که می تواند در دسترس عموم مردم و علاقمندان قرار گرفته و بر پایه این اطلاعات، خدمات ویژه­ای برای کاربران تعریف و ارائه شود.

1401/10/21

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *