موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان

بانک جامع اطلاعات فرهنگی ایران

بانک اطلاعاتیبانک جامع اطلاعات فرهنگی ایران

فرهنگ، جایگاه بالایی در نظام جمهوری اسلامی دارد و با توجه به آنکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و مبتنی بر عناصر و ویژگی های ارزشی، دینی می باشد. بالطبع فرهنگ به عنوان یک عرصه مهم بعد از انقلاب مورد توجه نظام و همین طور نخبگان و رهبران قرار گرفته است. چنانچه در گفتمان های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی فرهنگ و موضوعات مرتبط با آن، به عنوان یک گفتمان غالب مطرح شده است.

هنگامی که واژه فرهنگ را در گفت و گوهای معمولی هر روزه به کار می بریم، اغلب فرآورده های متعالی ذهن؛ – هنر، ادبیات، موسیقی و نقاشی- را در نظر داریم. مفهوم فرهنگ آن گونه که جامعه شناسان آن را به کار می برند شامل این قبیل فعالیت ها و امور بسیار دیگری است. فرهنگ به مجموعه شیوه زندگی اعضای یک جامعه اطلاق می شود؛ چگونگی لباس پوشیدن آنها، رسم های ازدواج و زندگی خانوادگی، الگوهای کاری، مراسم مذهبی و سرگرمی های اوقات فراغت و همه را در برمی گیرد.

جامعه انسانی برای بقاء و پویایی توأم با تعالی و پیشرفت، نیازمند به برنامه ریزی و مدیریت مناسب است و برای برنامه ریزی و مدیریت درست، محتاج عوامل و معیارهای متعددی است- از جمله در نظر داشتن یافته های علمی و روش های آن- خصوصا علوم انسانی و یافته های آن مستقیما در شعاع جامعه قرار دارد و استفاده مطلوب و بهینه از آنها در برنامه های کلان فرهنگی و اجتماعی جامعه بسیار مؤثر است و سبب تقویت و ارتقاء شاخص های فرهنگی جامعه می گردد و همچنین ظرفیت کلی و عمومی جامعه را در چارچوب علمی تعریف و تبیین می کند و حدود و ثغور آن را مشخص می نماید و هم زمینه و فضای توسعه و ارتقای مستمر آن را فراهم می سازد.

بنابراین یکی از ارکان تقویت و ارتقاء شاخص های فرهنگی جامعه بحث اطلاعات و آمارگیری است. در ایران، آمارگیری در حوزه فرهنگ از سال 1345 در مورد برنامه های رادیو و تلویزیون انجام شده است و تا سال 1381 در زمینه های مختلفی آمارگیری شده و نتایج آن به تفصیل ارائه شده است از جمله این اطلاعات آماری:

-صدا و سیما: میزان تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی، مدت پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی
-سینما: تعداد سینما، تعداد تماشاچیان، تعداد تولید فیلم
-مطبوعات: تعداد مطبوعات
-کتاب و کتابخانه های عمومی: تعداد کتابخانه ها، تعداد کتب و اسناد کتابخانه ها، تعداد اعضاء، تعداد عناوین و کتب منتشره
-موزه ها و بناهای تاریخی و اماکن متبرکه: تعداد بازدید کنندگان
-تعداد گردشگران وارد شده به کشور
-تعداد زائران حج عمره و تمتع
-و سایر …..

این اطلاعات جمع آوری شده، بصورت پراکنده و گاها با توجه به شرایط زمانی تهیه شده است که می تواند منبع مهمی در تصمیم سازی سازمانها باشد.

موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان نیز با توجه به رسالتی که در خدمت رسانی به جامعه دارد بنا را بر جمع آوری اطلاعات به روزتر و جامع تر در حوزه فرهنگ ایران اسلامی قرار داده است و بر اساس نیاز جامعه، پروژه بانک جامع اطلاعات فرهنگی ایران طراحی و اجرا شده است.

این پروژه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1391 اجرا گردید که به عنوان تنها مرجع تخصصی در حوزه فرهنگ، هنر و ورزش کشور در 3000 صفحه و در 9 بخش کلی و 14 زیر گروه تهیه و تدوین شده است که به اختصار آن را شرح می دهیم:

بخش اول مجموعه قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلغات کشوری و شرایط صدور مجوز است که شامل:
فصل اول: قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
فصل دوم: قوانین و مقررات تبلیغات کشوری
فصل سوم: شرایط صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بخش دو: پژوهش، برنامه ریزی و مدیریت
بخش سوم: روابط عمومی و چگونگی برقراری ارتباط
فصل اول: نقطه گذاری(نشانه گذاری)، اصول و قواعد آن
فصل دوم: رعایت نکات املایی
فصل سوم: رعایت قواعد محتوایی، فنی و ادبی که شامل: آموزش روابط عمومی- روابط عمومی و ارتباط با رسانه-افکار عمومی و نگرش سنجی در روابط عمومی-افکار عمومی و نگرش سنجی در روابط عمومی-روابط عمومی الکترونیک-مدیریت در روابط عمومی- آموزش اصول ارتباطات انسانی-برنامه ریزی در روابط عمومی- خبر و اصول خبرنویسی- منابع و مأخذ روابط عمومی
بخش چهارم: تبلغات، بازاریابی و چاپ که شامل: تبلیغات- بازاریابی-کاغذ، رنگ، آماده سازی و چاپ
بخش پنجم: لیست واحدهای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور
این مجموعه با نام بانک جامع اطلاعات فرهنگی ایران و به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان تهیه شده و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

خروج از نسخه موبایل